Search This Blog

Saturday, July 3, 2010

Percubaan Pertama di 'rumah' baru... ;)

Sambungan dari http://irl-lis.blog.friendster.com/

Berpindah ke 'rumah' baru...blok yang kat atas tu, terlalu limited..dah tinggal sikit sangat space nya..jadinya...Lyd me'welcom'kan diri sendiri ke sini..haha...stil tak pandai lagu mana untuk mencantik kan blog nie. so kalau nampak kosog & kelam. sorry lah yer! ;)

ok, apa ya nak cerita kat sini..dah lama tak ber blog. baik dekat blok yang lama. dah lama tak merepek nie..hmm..minggu nie, masuk balik ke opis, setelah hampir 2 minggu kat Italy. Alhamdulillah..walau pun terasa sibuknya & kerja yg menimbun. dapat jugak settle satu per satu. credit jugak utk si noni yg ganti tak dak slm 2 mgu nie yer. cumanya kekadang tu terasa jugak la dengan customers. macam biasa, hantar permohonan lambat, tapi nak cepat... as always, words 'kami akan cuba sebaik mungkin & mengikut kesesuaian' dah jadi mainan kat bibir. tapi hakikatnya, itulah yang kitaorang buat. harap diaorang jugak faham yang kami nie manusia & ada jugak tugas2 lain yang menanti. bukan hanya buat perkara itu sahaja.

ok lah..Alhamdulillah dapat tau yang projek2 'sakit' sedang going smoothly..lega sesangat. harapnya settle jugak la hujung tahun nie. cumanya dapat tau dari boss, still ada dua, tiga tmpt yang belum dapat kelulusan & ada yang akan berubah lagi tempat pemasangannya. we will work on it. yang tak sedap dengarnya, Management still queiry kenapa perubahan tempat tak dibawa masuk dalam meeting. boss dah bg tau yang kami terpaksa cari alternatif lain bila tempat asal yang nak di pasang tu tak bagi persetujuan. dengan kekangan masa lagi. & management dah lama tak meeting. tak ada istilah buat kerja syok sendiri, buat keputusan sendiri ke. semuanya diberitahu. walaupun tak secara rasmi di dalam meeting. tapi status semasa sentiada update kpd semua pengarah2 bahagian. entah la diaorang nie. bagi projek jalan pun salah ker..sabar ajalah. just bg tau bos, kita buat aja kerja kita. hal lain yang diaorang nak quiery ke apa ke..biar aja lah kat diaorang...sebab kalau projek tak jalan, kita jugak yang akan disalahkan kemudian nanti.

still, ada jugak benda yang berlaku yg tak dedap di dengar. bukan orang lain, kat gang sendiri jugak. tengah hari semalam, boss panggil masuk bilik dia. nampak dia tengah bersandar..tanya dia, kenapa...dia cakap banyak yang dia tengah dok fikir. tetiba dia tanya pasai projek megaport. apa pandangan!? terus cakap yang lyd tak involve. & pernah kena tegur dulu. kes nya, dapat surat imformation pasai training, dah siap ada nominate nama pun. memang la bukan atas nama lyd, atas nama pegawai lama. tapi fikirkan masa tu dah hampir pukul 4.30pm hari jumaat & training tu hari isnin, so, terus scan & mail surat tu ke org2 yang berkaitan. hanya mail makluman sahaja & harap pihak yang berkenaan ambil tindakan. tak ada niat nak masuk campur ke apa. diberitahu yang communication untuk projek nie orang lain. ye tahu. mmg tak nak pun. dah diberitahu macam tu, terus rasa dalam hati, ok, aku tak nak dah masuk campur. segala surat ke, report ke, apa ke, akan bagi terus kpd orang yang jaga communication tu. tak nak pun sebenarnye. boleh tumpukan ke kerja-kerja lain yang berlambak tu. sebab tau, kena tarik ke gang sekuriti nie pun sebab ditukarkan & dah tak ada orang lain yang nak jaga..tak apa lah..siapa la lyd nie kan...tak pandai pun. buat aja la apa yang di amanah kan. janji kerja jalan..

boss dengar pun senyum aja. sebab dia pun tahu perangai setiap seorang tu macam mana. dia tanya, tau tak kes kat northport tu. lyd cakap lyd tau sebab popo bg tau. boss tanya, kenapa gang securiti yang pergi?sebab kalau ada apa yang berlaku, Enf yang kena pg. dalam TOR (term of reference ) ada tercatat. Lyd terus terang, lyd memang tak perasan dalam TOR ada cakap apa. & Lyd pun ingat yang benda nie handle by gang security. bg tau kat bos yang Lyd pun ada popo ajak utk pergi sana. memang ada niat untuk ikut sebab nak belajar. boss cakap itu dah salah, sepatutnya lyd yang bg arahan kat popo..bukan popo yang ajak lyd...Hmm...terus terang cakap, lyd mmg terlepas pandang...bos bg tau, benda nie sepatutnya bos Enf kena tau. gang security tak terlibat. kita hanya terlibat pada peringkat awal masa perjanjian dgn custom & port authority, masa peringkat pemasangan & untuk anjurkan latihan. peringkat perlaksanaan & response, tu semua Enf punya kerja. sebab kalau ada kes, & orang lain yang ambik tindakan, macam mana nak dakwa di mahkamah..betul jugak. ok, dapat tau, kes tu, syarikat owner kpd kontena yang ada scrap metal tu setuju utk hantar balik ke negara asal. ok, bos ty decision sapa tu? ada bagi tau tak kat bos Enf!? adakah tu decision personal atau AELB..hmm..point taken..betul jugak tu..

aduhai..nak cakap banyak pun, tak boleh jugak.tapi ada bagi tau boss yang benda nie perlu dibetulkan. TOR kena diingatkan. boss pun cakap, masalahnya sekarang....sambung nanti ekk! ;)

1 comments:

miss nina said...

nampaknya kena lebih hati2 pasni lyd
maklumlah, silap sikit orang boleh tembak kita

~anyway tempat keje baru, bermakna banyak keje and rules kita perlu ambil tahu
keep on learning ya :)